Aké sú skutočné budúce výzvy pre realitné kancelárie?

Publikované: Utorok, 27 December, 2016 - 13:57,

Medzi realitnými odborníkmi sa vedú intenzívne debaty, ako dlho bude trvať zahrievanie realitného trhu spôsobené viacerým faktormi, predovšetkým však prílivom lacných hypoték. Ešte rok alebo dva? A čo sa udeje, keď príde k obratu? Korekcia a ak áno, aká bude intenzívna? Nebude to skôr kríza podobajúca sa pádu? Pretože všetci vieme, že korekcia je súčasťou ekonomických cyklov.

Áno, realitný trh sa mení, vplýva naňho množstvo faktorov od ekonomických po psychologické. Trh sa mení z trhu predávajúceho na trh kupujúceho a realitné kancelárie musia pružne reagovať, pokiaľ chcú na trhu prežiť. Musia meniť svoje interné procesy, vzdelávanie, komunikáciu, stratégiu predaja nehnuteľností prezentovanú klientovi. Áno, toto sú skutočné výzvy, pomerne veľa sa o nich hovorí a netýkajú sa iba realitného biznisu.

Týmto blogom by som chcel upozorniť na výzvy, o ktorých sa medzi realiťákmi až tak nehovorí. Netvrdím, že mám na ne jednoznačné odpovede, to rozhodne nie, intenzívne sa však nimi zaoberám. Takisto sa netýkajú iba realitných kancelárií, viem si predstaviť, že veľké korporácie z iných odvetví majú veľké a dobre platené oddelenia plné chytrých ľudí, ktorí sa venujú výskumu a prispôsobovaní stratégií reflektujúcimi dramatickým zmenám na trhu. Realitné kancelárie túto výsadu nemajú, trh je fragmentovaný a majitelia sú v dramatickej väčšine zahltení predajom nehnuteľností.

Prvá skutočná výzva ja nástup tzv. Generácie Z narodenej v roku 1995 a neskôr. Je to prvá generácia, ktorá sa narodila do dnešných technológií. Nepamätá si dobu pred mobilmi a internetom. Čo boli pre nás technologické zázraky je pre nich prirodzené. Podrobná analýza Generácie Z by bola na osobitný článok. Jej predstavitelia sú schopnejší používať technológie, prispôsobivejší, individualistickí, vyhľadávajú nové skúsenosti, ale aj detinskí, egocentrickejší, izolovanejší od vonkajšieho sveta, závislejší na internete. Workoholizmus svojich rodičov im nijako neimponuje, od svojho života očakávajú väčšiu vyváženosť medzi prácou a zábavou. Už nie sú lojálni firmám, očakávajú, že firmy budú lojálne im. Nie sú zvedaví na kávy s kravatovými fešákmi v kaviarňach ponúkajúcimi výhodné zmluvy. Vyhovuje im prostredie internetu a samostatné, nezávislé rozhodovanie. Najstarší z nich majú dnes 21 rokov a už možno zajtra začnú riešiť svoje bývanie a možno hypotéku. Som presvedčený, že realitné kancelárie čaká obrovská výzva, aby dokázali s touto generačnou výmenou držať krok. Zároveň je potrebné počítať s tým, že Generácia Z sú naši budúci realitní makléri. Ich rozhodovanie pri voľbe profesie je odlišné od toho nášho. Pokiaľ ich chceme za budúcich kolegov, budeme musieť vytvoriť úplne odlišné pracovné prostredie od toho súčasného.


zmena

Ďalšou kľúčovou výzvou pre realitné kancelárie (priamo súvisiacou s predchádzajúcim odsekom) je zachovanie, resp. rozšírenie pridanej hodnoty našej profesie. Na jednej konferencii som počul zaujímavý výraz, tzv. „Uberizácia“. Všetci vieme, čo spôsobila aplikácia Uber v biznise s taxíkmi. Do odvetví, v ktorých sme si to doteraz nevedeli predstaviť, dramaticky zasiahli revolučné nástroje v podobe mobilných aplikácií, ktoré postavili spôsob objednávania a využívania služieb na hlavu. Je len otázkou času, kedy budeme čeliť podobným výzvam. To bude naďalej zvyšovať tlak na kvalitu realitných maklérov a ich schopnosti na tieto výzvy reagovať.

Je veľa spoločností, ktoré v minulosti nedokázali zachytiť zmeny v správaní zákazníkov a nevyhnutne zanikli. Týka sa to malých miestnych firiem aj nadnárodných korporácií. Som presvedčený, že aj realitné kancelárie musia investovať stále viac prostriedkov do nevyhnutných zmien. Nie je to však iba otázka financií, sú to predovšetkým správne rozhodnutia, ktoré rozhodnú.

 

Potrebujete predať alebo kúpiť nehnuteľnosť, kontaktujte nás.

Viac článkov o realitách si môžete prečítať na našom realitnom blogu.

 

Ak ste si prečítali článok až do konca a téma vás zaujala, radi si pozeráte pôdorysy nehnuteľností, ste komunikatívny a túžite po kariére a lepšom finančnom ohodnotení? S RE/MAX to môžete dosiahnúť. Podnikajte pre seba ale nie sami. Buďte úspešný, buďte RE/MAX.

 

Ing. Richard ChurýRegional Director RE/MAX Slovakia

Ing. Richard Churý, spoluzakladateľ a riaditeľ RE/MAX Slovakia, najväčšej realitnej siete na Slovensku. Má na starosti budovanie a riadenie franšízingovej siete realitných kancelárií na území SR.